Thursday, June 20, 2013

INTERVIEW (pembantu penguasa kastam)


Semalam aku baru attended interview pembantu penguasa kastam w17. Aku tak expect pon akan dapat interview ni, just cuba try test …then kak aku call cakap ada good news..soo dah alang-alang nak balik cuti..extend sampai hari rabu 19hb. Seriously, this week memang busy giler dengan keja..rushing sana sini sebab urgent..nak balik cuti pon tak tenteram..pastu nak interview lagi..

First, aku confius sikit dengan position ni..sebab bila search ada yang cakap kena buat ujian fizikal dulu..soo nak pergi pakai baju kurung or pakaian sukan..then dapat tahu yang pakaian beruniform ni,kastam je yang tak kena ujian fizikal..soo wat lek wat peace laa.. Aku punya laa search sana sini soalan yang panel akan tanya..buat laa note macam exam gitu kononnya nak study..last2 malam tuu baru baca..(dah agak dah)..
Note :
·         nama pengarah kastam Malaysia
·         nama pengarah kastam kedah ( sebab aku interview kat kedah)haha..
·         Tugas kastam
·         Unit/bahagian dalam kastam
·         Maksud zon bebas cukai
·         Perkenalan diri ( karang ayat..takot kang  masuk sana gementar terus hilang)
·         Kelebihan/kelemahan diri
·         Isu semasa dalam dan luar


Pagi tuu pukul 8 aku dah on da way g wisma persekutuan  alor setar ditemani ayahanda & ibunda tercinta..semangat tuu..aku interview pukul10..soo g awal more better..then sampai sana..beratur ambil no..aku tengok budak depan aku ni kena marah-marah..maybe ada benda yang tak cukup kot..sampai turn aku..die suruh keluarkan semua sijil2..buka je fail aku..aku ada laa spare gambar passport sekeping..then dia cakap kat aku “hang buat apa buh gambaq banyak2..satgi jatuh masuk dalam poket aku,..bini aku nampak satg mampuih aku..satg hang kena ganti tempat dia..” errrr….aku gelak jelaa.. then terlupa pulak bawak surat beranak..kena marah lagi “ hang kalau pi kedai tak bawak duit ada ka orang nak bagi ikan kat hang ?” aku pon cakap..hutang laa dulu..haha.. then salah susun sijil pulak..aigooo..aku dah susun ikut upsr,pmr,spm,diploma..tp dia nak keputusan akademik letak di depan .. “awat yang hang letak kat belakang,teruk sangat ka keputusan hang?” kena lagi..dah settle semua aku dapat no 2007..no sekarang 2004..so lagi 2 orang..

dah susun sijil ikut susunan semua then darah gemuruh pon tiba dengan megahnya..soo aku baca laa doa al-fatihah(3x),ayat kursi, ayat seribu dinar..sampai turn aku..2007..perghh lagi menyirap darah aku..then aku salam tangan mak n ayah aku..barulah melangkah masuk..ketuk pintu,bagi salam  sebab dua2 orang panel aku beragama islam &dua2 orang adalah lelaki..aku letak file original dgn salinan atas meja diorang..then diorang suruh duduk..kalau tak silap aku sorang dari spa sorang lagi dari kastam..

Panel1    : ok.sila bagitau no ic anda..
me         : bla.bla.bla
Panel1    :sila perkenalkan diri anda.
me         : nama saya sekian.sekian..berumur sekian..lepasan diploma dari sekian dan bekerja di sekian.
Panel1    : diploma jurusan apa?
me         : seni bina.
Panel1    : jauh bidang ni..so sekarang awak lukis pelan lah ea..?
Me         :ya,saya lukis pelan..xpe mencuba pengalaman baru.
Panel1    : apa yang awak tahu tentang kastam.
me         : so, aku huraikan tugas kastam.
Panel1    : awak tahu kan kastam ni menjalankan pemeriksaan..untuk apa pemeriksaan ni..
Me         : (alamak..apa la aku nak jawab ni..hentam kromo) untuk mengelakkan dari membawa masuk    
               barang-barang yang merbahaya seperti dadah..(pe laa jawapan aku ni)
Panel 1   :tuu fungsi no 2..apa fungsi no 1..
Me         : ermm..aaaa..ermmm..aaaa..untuk..untuk…
Panel 1   : untuk ambil cukai..tu je sebenarnya..
Me         : ohh..ok.senyum
Panel1    : Boleh bagitau saya apa kelebihan awak yang tak ada pada calon lain..
me         : saya dapat menjalankan tugas secara berkumpulan untuk melahirkan organisasi yang lebih 
                produktif dan dapat menguruskan masa dengan baik..errrr -_-ll
Panel1    : Kalau secara individu macam mana pulak..?
Me         : insyaallah boleh.saya akan buat yang terbaik..
Panel1    : hai semua boleh ni..
Me         : insyaallah..
Panel2    : ok.cik boleh bagitau berat dan tinggi kamu berapa.
Me         : berat 45 tinggi 151
Panel2    : Boleh tak kamu berdiri kat switch tuu..
Me         : boleh (dalam hati..habis laa aku..tinggi switch tuu 1.5)
Panel2    :just senyum & angguk.
Panel1    :ok terima kasih cik asmalina sebab sudi datang interview ni..
Me         : sama2..terima kasih,assalamualaikom..

fuhhhh …sesungguhnya sangat lega..tapi bila fikir balik..apa punya jawapan laa yang aku jawab tuu..kenapa aku tak jawab gini.gini.gini…seriously!! bila masuk dalam..dicampur dengan gementar..nak fikir jawapan yang lebih.lebih baik tuu..memang susah laa..kecuali kalau yang dapat kawal gementar tuu..maybe jawapan lagi ok lah kan..so sekarang semua dah settle..aku just mampu berdoa,bertawakal harap dapat jawatan ni..aminn..mana tahu rezeki kan..lagipun mak n ayah aku macam mengharap sangat2..tapi mak aku ada cakap”tak dapat kali ni kita cuba lagi..” terima kasih mak :D ni first time aku interview government..soo peluang nak dapat tuu tipis sangat laa..tambah2 pulak jawapan yang aku bagi tuu macam.macam..errrr T______T menyampah pulak fikir..
xpelaaa sekarang tawakal jelaa..kalau dapat alhamdulillah aku pergi..kalau tak dapat cuba lagi dan meneruskan kerja yang sedia membukit…zzzz keputusan 29.07.2013 ni..


gud luck lah korang pada calon yang tak interview lagi tuu..jangan jadi macam aku sudehhh..selamat semua :D

36 comments:

Anonymous said...

awak dapat ke?

Unknown said...

xdapat pon... :(

Anonymous said...

kastam mmg xde ujian fizikal ek??

Unknown said...

ha'ah kastam memang xde ujian fizikal

Unknown said...

kastam memang dah xde ujian fizikal.
tapi da ambil kira BMI. berat dan tinggi mesti di dalam BMI yang ideal. harap dpt membantu

Unknown said...

salam sis kalau tak keberatan , this jawatan bagus tak?

unknown said...

Alaaa yekee, kastam kira amik bmi ehh ? Haihhh mcm tak lepas jaaa... 😫

Bazla said...

Betul ke xde awak?
Tp knapa kita dipanggil untuk ujian kcergasan fizikal ye untuk kastam..?ke dulu xde sekarang kena?

Unknown said...

Gred brape? Wk19 k?

Fiqa said...

Yup,skrg kastam undg2 bru plak,ade fizikal..dgr2 bln 8 ke 9 ni ada test..risaunye lahai,doakan sy smua😌

Unknown said...

Fiqa.. Sye sue dr Terengganu.. Nk tnya yg ada ujian fizikal ni untuk gred wk19 ke wk41 ye..

Unknown said...

ADa fizikal kan 12/9/2019 ni. Sy dpt jugak ni.

bani said...

sama la aku 11/9

Unknown said...

Sy pon . Tpi berat 45 kg , cuma tinggi 145 , hbis laa . X tahu nk cuba ke x . Buntu.

Syazwani said...

Saya pun dpat jgak 13.9 ni. Nk tnya pemakaian sukan tu bebas eh? Wrna apa pun takpa ka? Or ada kod pemakaian dia sndiri?

MujahidahWarrior said...

Ade 2 panel je ke?? ?

Khairani said...

Saya pun dapat panggilan pemeriksaan fizikal. Tapi 12/9.

Unknown said...

Saya baru nak panggilan temuduga ujina kercergasan.. Apa perlu buat eak?

Unknown said...

Saya pun dpat jugak 14/9 tapi taktau nak pergi tak sebab berat tu tak lepas hahahhaha terlebih berat hmm.

Anonymous said...

alhamdulillah saya dapat 14/9 ni. tapi risau sebab saya rabun. bmi dah okay. orang kata cuba je kalau ada rezeki siapa tahu

Anonymous said...

Sy pun ujian fizikal 13/9 ni , xtau nk pergi ke x sb mata rabun. Power 300+ L/R. Hahaha.

Anonymous said...

Sy ujian fizikal 11.9 ni.. Tpi kena bnyk berdoa la.. Ap jua keputusan sekalipun.. Kne tetap berdoa.. Sy pon rabun.. Tpi kena cuba dlu.. In shaa Allah

zahrachan said...

Saya pun dapat 14.9 ni. Code pemakaian baju sukan. Tak kisah mcm mana. Sesuai untuk berlari

Unknown said...

Sy pn dpt 12/9 nanti... Apa persediaan yg kena buat ye?

Unknown said...

Sorry nak tny ... Berat bdn maximum brp kalau prmpuan tggi 163 yer ??? Ujian fizikal ni dorg buat skali dgn iv ke cmne ? Tlg bg penjelasan blh ...

Anonymous said...

Selalunya tak buat sekali iv. Sama je kot macam jawatan lain.. tunggu tarikh untuk iv pulak. 163? kira la BMI (berat(KG) /(tinggixtinggi(CM)) so, kalau lepas range yang dia bagi in syaa Allah lepas. ada panduan pemeriksaan dekat email tu

Farhana said...

Saya pun dapat.. 12/9. Di kluang. Tapi takut lah jugak...

nurul said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Paling berat awk kena 69kg dia ad bmi normal dri brapa ntah smpai 26.0

Aaaatul said...

Yang datang tpi rabun tu acaner? Apa pgalaman?

Anonymous said...

Hi awk, mcm mna ujian fizikal pass x ? Mcm mna dgn org rabun ? Dorg terima ke ?

gurLinbLur said...

Sy dpt jgk 14/9 ni tp maybe tak pegi kot sbb xlepas kriteria 1. Bmi xlepas 2. Beranak kurang dr 24bulan. Takde rezeki ��

Anonymous said...

Ketinggian saya pun 151cm agak2 lepas tak?

Unknown said...

kalau pernah operation lepas tak?

Unknown said...

Takut tk lepas ujian fizikal sbb berat 41 tggi 153cm

Unknown said...

Saya berat 53kg,tinggi 152cm. Dah lama x ukur tinggi badan. Hahahaha. Umur nak masuk 20 tahun dan ada rabun silau. Tapi rabun jauh x teruk sangatlah. Agak2, lepas tak?